Erhvervslinjen

Erhvervslinjen på Vestermarkskolen

Vestermarkskolen tilbyder elever i 8. og 9. klasse
undervisning i erhvervsklasserne på Erhvervslinjen.

På Erhvervslinjen har vi klasser med:
   - Fokus på struktur og trygge rammer
   - Færre elever i klassen, som understøtter relationer til kammerater og voksne
   - Kortere og færre skoledage
   - Undervisning i færre fag med fokus på fagligt løft
   - To ugentlige praksisdage i form af erhvervspraktik og/eller forløb på erhvervsuddannelserne

Erhvervslinjen er et tilbud, der imødekommer elevernes behov og skaber
gode betingelser for at eleverne får positive erfaringer med skolen og et
positivt udbytte samtidig med, eleverne får indsigt i forskellige uddannelser
og muligheder i arbejdslivet.

Du skal som elev på erhvervslinjen være motiveret for:
   - At løfte dig fagligt i dansk og matematik
   - At komme i erhvervspraktik eller deltage i praksisforløb på erhvervsuddannelserne*
   - At søge en erhvervsuddannelse, et arbejde eller en praktikplads efter 9. klasse

Relationer, struktur og trygge rammer

De voksne omkring eleverne vil have fokus på at relationsskabelse – både mellem elev/voksen og mellem elev/elev. Gode relationer lægger grunden for at skabe tryghed og social og faglig trivsel. For eleverne på erhvervslinjen opstilles der tydelig struktur, så eleverne kan overskue og styre sig gennem skoledagen og opgaverne.

Fagligt løft

Lærernes faglige tilgang vil have fokus på at give eleverne værktøjerne til at klare karakterkravene på erhvervsuddannelserne i dansk og matematik på minimum 02. Gennem nye metoder og undervisningsformer, fx praksisdansk, vil eleverne udvikle strategier, der kan løfte dem fagligt. På erhvervslinjen får alle elever en Chromebook mens man går på skolen. På denne måde sikrer vi os, at eleven har udstyr, der virker og har de rigtige programmer.

Erhvervspraktik og praksisforløb på erhvervsuddannelserne

I løbet af dit forløb på Erhvervslinjen vil du få mulighed for at afprøve forskellige jobs, uddannelser, idéer eller drømme. Du vil få erfaringer fra virkeligheden og måske opdage en helt ny interesse. Dine praktik-/praksisdage tirsdage og torsdage kan som eksempel se således ud: Fra sommerferien og indtil efterårsferien er du fx i praktik ved et ønsket praktiksted. Det kan være som mekaniker, tømrer, frisør, kok eller lignende. Fra efterårsferien og indtil jul afprøver du måske et andet praktiksted om tirsdagen og om torsdagen deltager du i et praksisforløb - eventuelt på erhvervsuddannelses Svendborg TECH eller Svendborg FOOD, hvor du skal lave din egen hammer eller lære at begå dig i et professionelt køkken.

Se folder og yderligere information om Erhvervslinjen i folderen herunder