Mål- og indholdsbeskrivelse for SFO

Princip for mål- og indholdsbeskrivelse i SF0

Skole og SF0 ses som en sammenhængende enhed. Indskolingen består af 0.klasse til

3. klasse, hvor der foregår undervisning, læring, leg, fysisk aktivitet og relationsarbejde i hele åbningstiden mandag torsdag fra 6:30-17:00 og fredag 6:30-16:00.

Vi tager udgangspunkt i Svendborg Kommunes sammenhængende Børne- og Ungepolitik samt Vision for læring og dannelse — for de 0-18 årige i Svendborg Kommune.

Endvidere tager vi udgangspunkt i Vestermarkskolens overordnede visioner og målsætninger samt skolens øvrige principper, når vi i det følgende jf. bekendtgørelsen på området formulerer vores mål- og indholdsbeskrivelser.

Overordnet mål for SF0 - arbejde er at styrke børnenes personlige udvikling, sociale kompetencer og trivsel

• Dagligdagen skal være præget af tryghed og omsorg.

• Pædagogerne forholder sig til hele barnet, barnets trivsel, læring og udvikling.

Det praktiseres ved at planlægge aktiviteter, som er udviklende og gør børnene nysgerrige. I det omfang det er muligt, planlægges der aktiviteter, der støtter målrettet op om det enkelte eller flere børn.

Pædagogerne har kendskab til børnegruppen og har kendskab til det enkelte barns baggrund og grænser.

Mål for samspillet mellem SFO-aktiviteter, undervisning og forældresamarbejde

• Der skal være åben og ligeværdig dialog mellem forældre og personale.

• Der skal være samarbejde og sammenhæng mellem skole og fritid.

• Sammenhængen i børnenes hverdag skal understøttes ved prioritering af tæt samarbejde mellem lærere og pædagoger.

Det praktiseres ved at være til stede for forældrene i dagligdagen og prioritere den daglige dialog. Forældrene informeres om aktiviteter, arrangementer og personalesituationer. Pædagoger og lærere samarbejder tæt om undervisningen, fællesmøder og fællesarrangementer. Der er mulighed for, at børnene kan arbejde videre i SF0 med emner og temaer som de har i undervisningen.

Mål for krop, bevægelse, sundhed og udeliv

• Børnene skal have mulighed for fysisk udfoldelse både ude og inde.

• Børnene skal have kendskab til naturen.

• Ved aktiviteter med kost, er der fokus på sundheden.

Det praktiseres ved, at ugeplanen planlægges med både udeaktiviteter og indeaktiviteter. Aktiviteterne indeholder forskellige former for bevægelse, samarbejde og koordinering. I det omfang det er muligt, deltager børnene med tilberedelsen af sunde madvarer.

Mål for balancen mellem voksenorganiserede og selvvalgte aktiviteter 09 medindflydelse

• Der skal opretholdes en balance mellem voksenplanlagte aktiviteter og aktiviteter, hvor børnene er medbestemmende samt børnenes egne frie lege.

• Børnene skal styrkes I deres tro på egne evner og muligheder.

Det praktiseres ved at tilbyde daglige, varierede aktiviteter og værksteder for alle. Børnenes egne ideer, behov, og lyst bliver fulgt op, og de bliver præsenteret for udviklende aktiviteter. Spontane aktiviteter bliver inspireret af børnenes interesser her og nu. Børnene får tid og rum til deres selvvalgte lege.

Mål for børn med særlige behov

• Børnenes skal have hjælp til at skabe sociale relationer, venskaber, og øge deres mulighed for at indgå i fællesskabet

Det praktiseres ved et tæt tværfagligt samarbejde mellem SFO/skole og eksempelvis sagsbehandler, sundhedsplejerske, psykolog og Familieafdelingen. Hjemmet og barnets netværk bliver ligeledes inddraget.

Pædagoger og lærere samarbejder om målrettede aktiviteter, der støtter op om det enkelte barn.

Mål for overgangsarbejdet, herunder “Skole-start-parat”

• SF0 og skole skal have et tæt samarbejde med dagtilbuddene for at sikre, at børnenes overgang fra dagtilbud til skole/SFO bliver så tryg og god som muligt.

• Der skal skabes et tæt forældrearbejde allerede inden skolestart mellem dagtilbud og SFO/skole.

Det praktiseres ved at planlægge et forløb inden skolestarten i form af åbent hus, indskrivningsmøde, forældremøde og prøveskoledag. Skole/SFO laver overleveringsmøder med aktiviteter i samarbejde med dagtilbuddene. Dagtilbud og skole/SFO besøger hinanden for at skabe fortrolighed med de voksne og de fysiske rammer. Vestermarkskolens program: Skolestart parat — overgangen fra dagtilbud til skole og SF0 er publiceret på skolens hjemmeside og bliver sendt til kommende forældre til børnehaveklassebørn inden åbent hus arrangementet.

Mål for lektiestøtte

Lektiestøtte foregår i læringsværksteder i undervisningstiden, hvilket betyder minimeret behov for hjælp i fritidsdelen.

Vedtaget på skolebestyrelsesmøde d. 14. november 2016